
Oppfølging av lærlinger har alltid hatt høy prioritet i WPA, og i år har vi tatt et nytt steg ved å innføre en fadderordning som gir ekstra støtte i hverdagen. Samtidig har vi fått på plass en ny lærlingansvarlig, Gunnar Gravelsæter Melkeraaen, som skal følge opp både lærlingene og fadderne tett gjennom læretiden.
– Det er veldig kjekke karer vi har fått inn. De er på, de har lyst å lære og lyst å jobbe. Jeg er helt trygg på at dette blir gode fagfolk, sier Gunnar.
Som lærlingansvarlig har Gunnar en viktig rolle: å følge opp lærlingene og sikre at de får en variert og trygg opplæringstid. En viktig del av dette er den nye fadderordningen, som gir lærlingene ekstra støtte i hverdagen.
Alle lærlinger får nå en egen fadder som følger dem tett i starten. Fadderen er både en kontaktperson og en trygghet – en som viser, forklarer og hjelper lærlingen å finne seg til rette på arbeidsplassen. Etter hvert får lærlingene også rotere mellom flere faddere, slik at de får erfaring med ulike oppgaver og systemer.
– Vi ønsker at lærlingene skal føle seg velkomne og inkludert, og fadderne er nøkkelpersoner for å få det til. Samtidig er det viktig at de får prøve seg på ulike oppgaver og systemer, og derfor roterer de også mellom forskjellige faddere underveis, forteller Gunnar.
Hos WPA får lærlingene ta del i et bredt spekter av prosjekter: fra nybygg og ferjer i dokk, til serviceoppdrag, ombygginger og riggprosjekter. Denne variasjonen er viktig for å dekke hele bredden i elektrikerfaget.
– Noen jobber på store systemer, andre på serviceoppdrag. På den måten får de med seg mye forskjellig, og det gir dem et godt grunnlag for veien videre, sier Gunnar.
Han trekker fram at både store prosjekter som nybygget Quantus, og daglig drift på verftet og i hallene, gir lærlingene erfaring de ikke kunne fått på skolebenken.
.jpeg)
HR- og KHMS-leder Anita understreker at satsingen på fadderordningen er en viktig del av WPAs arbeid med lærlinger.
– Vi vil styrke oppfølgingen og sørge for at lærlingene lærer hele bredden av faget. Med faddere og lærlingansvarlig får vi struktur og forutsigbarhet, og vi sikrer at kompetansen videreføres. Samtidig handler det om trivsel – vi ønsker at de skal trives, bli godt kjent med kolleger, og at de etter læretiden vil fortsette hos oss, sier hun.
Som opplæringsbedrift har WPA alltid hatt tydelige mål for lærlingordningen. Først og fremst skal den gi et trygt og sikkert lærings- og arbeidsmiljø, der lærlingene får variert arbeid og mulighet til personlig utvikling.
Læretiden skal samtidig legge det beste grunnlaget for videre karriere i arbeidsmarkedet, enten lærlingene velger å fortsette hos WPA eller andre steder. Ikke minst er ordningen en viktig del av rekrutteringsarbeidet, der målet er at mange av lærlingene blir med videre som montører i WPA etter endt læretid.
For lærlingene betyr dette en hverdag fylt med meningsfulle oppgaver. De får ta del i planlegging av arbeid, montere komponenter og kabelgater, legge og koble kabler, teste installasjoner, drive feilsøking og bidra til igangkjøring. Sammen med sine faddere får de også tett oppfølging og veiledning, slik at de både lærer faget og føler seg trygge i rollen som en del av teamet.