En maritim elektriker er en fagarbeider som installerer, drifter og vedlikeholder elektriske anlegg på skip, offshoreinstallasjoner og verft. Arbeidet kan omfatte alt fra kraftdistribusjon og belysning til avanserte automasjonssystemer, navigasjonsutstyr og fremdriftssystemer for fartøy.
En maritim elektriker må ofte forholde seg til både nasjonale og internasjonale standarder, som DNV-regelverk, SOLAS (Safety of Life at Sea) og NEK 410. Dette er standarder som stiller høyere krav til både sikkerhet og kvalitet, enn på landbaserte installasjoner.
En stor del av jobben som maritim elektriker er å installere nye systemer om bord på skip eller på verft under bygging eller ombygging. Dette kan være alt fra hovedtavler, fordelingssystemer og nødkraftsystemer, til automatiserte styresystemer for motorer, thrustere og kraner. Installasjonsarbeidet krever nøyaktighet, planlegging og god forståelse for komplekse elektriske og elektroniske sammenkoblinger.
En maritim elektriker må ofte jobbe selvstendig med feilsøking og reparasjon av elektriske anlegg. Når et system feiler, er det avgjørende å finne og rette feilen raskt for å sikre skipets drift og sikkerhet. Vedlikeholdsarbeid er også viktig for å forlenge levetiden til anleggene og minimere risiko for driftsstans.
Sikkerhet er alltid høyeste prioritet i maritimt arbeid. Som elektriker må du jobbe etter strenge HMS-prosedyrer og utføre jobbanalyser (SJA) før du starter arbeidet. Kjennskap til forskrifter som SOLAS, ISM-koden (International Safety Management) og de maritime kravene fra klasseselskaper som DNV er en viktig del av jobben.
Alt arbeid som utføres må dokumenteres nøye. Dette inkluderer utfylling av kontrollskjemaer, inspeksjonsrapporter og oppdatering av tekniske manualer. Dokumentasjon er viktig både for å kunne spore arbeid som er gjort, og for å sikre godkjennelse fra klasseselskap og myndigheter.
Om bord på skip eller på verft jobber den maritime elektrikeren tett sammen med andre faggrupper som automatikere, mekanikere, skipsrørleggere og verftsledere. God kommunikasjon og evne til samarbeid er derfor avgjørende for å lykkes.
Å jobbe som maritim elektriker passer for deg som har:
• Fagbrev som elektriker (gr. L)
• Interesse for skip, offshore og maritime installasjoner
• Gode analytiske evner og sans for detaljer
• Evne til å jobbe både selvstendig og i team
• Fleksibilitet til å jobbe på ulike lokasjoner, inkludert verft og om bord i skip under seilas eller dokk
Mange maritime elektrikere har i tillegg spesialiserte kurs, for eksempel innen fiberterminering og -testing, nettverksteknologi, bryteroverhaling og verntesting.
En maritim elektriker har mange spennende utviklingsmuligheter, og kan for eksempel videreutvikle seg til bas eller formann, eller ta steget videre til tekniker eller prosjektingeniør.
Med utviklingen mot grønn skipsfart, elektrifisering og digitalisering, vil det i fremtiden være økende behov for elektrikere som forstår både klassiske og moderne maritime systemer.
Hos Westcon Power & Automation tilbyr vi spennende prosjekter på verft, skip og offshoreenheter. Se våre ledige stillinger HER.